تأثیر کپی رایت در طراحی سایت

تأثیر کپی رایت سایت در سال 1401

جهت مشاوره با ما فرم زیر راپر کنید

نام خانوادگی *
نام خانوادگی
این فیلد را پر کنید
توضیحات
توضیحات
این فیلد را پر کنید
موبایل *
موبایل
این فیلد را پر کنید

هر کسی برای درخشش و بهبود سایت خود ایده های مختلفی دارد که این ایده ها می تواند برای کسب و کار، افزایش مشتریان درآمد تأثیر زیادی داشته باشد. همان طور که ما در تلاش برای موفق ایده های خود هستیم، بسیاری از افراد این ایده ها را در سایت های خود کپی می کنند.

ایده شما همان محصول فکر شما است. مالکیت معنوی شما به محصول خود یک اصطلاح معنوی می باشد که برای انواع داراییها، ثبت اختراع، لوگو و … مورد استفاده قرار میگیرد. این دارایی ها نامشهود چون از حمایت قانونی برخوردار هستند بسیاز ازشمند می باشند.

در این مفاله تأثیر کپی رایت در طراحی سایت در سال 1401 را برای شما بازگو خواهیم کرد. اگر نیاز به راهنمای در این موضوع دارید با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

کپی رایت چیست

کپی رایت به معنای ایجاد توازن بین حقوق نویسندگانی که مالک موضوع و حقوق عمومی برای استفاده از آن موضوع بدون کسب مجوز یا پرداخت حق کپی می باشد.بر اساس قانونی که برای کپی رایت قرار داده شده است، نویسندگان حق دارند با استثنائاتی که طبق قانون محاز است، استفاده از آثار خود را کنترل کنند.

کپی رایت طراحی سایت یک موضع کاملا مبهم و نامفهوم می باشد ک جواب قطعی برای آن پیدا نشده است. با وجود اینکه از طراحان سایت انتظار میرود از خلاقیت و ایده های سایت های دیگر استفاده شود بازهم آنها باید خطرات کپی رایت را رعایت کنند و از آنها آگاهی کامل داشته باشند.

بیشتر بدانید: نکات مهم جهت ارتقا سایت در گوگل

کپی رایت تصویر

رایج ترین مشکلی که طراحان و صاحبان سایت با آن مواجه می شوند مربوط به تصاویری است که در سایت خود استفاده کرده اند.برخی از طراحان سایت برای استفاده از تصویر داخل سایت خود به سراغ موتورهای جست و جو گر گوگل میروند.

گوگل این هشدار را به کاربران خود داده است که این تصاویر معمولا توسط حقوقی کپی رایت محافظت می شوند و استفاده از آنها در سایت به عنوان بخشی از طرح بندی به طور حتم نقص محسوب می شود.

برای استفاده از عکس و تصاویر مناسب می توانید به سایت هایی که فایل تصاویر رایگان در اختیار عموم قرار داده اند مراجعه نمائید.

مالک اصلی سایت چه کسی است

حتی اگر شما مالک نام دامنه یا محتوای سایت خود باشید، حقوق مالکیت طراحی سایت و عناصر موجود در آن ممکن است به صورت جداگانه در اختیار سازنده آن باشد. در این صورت، مجوز ضمنی و غیر انحصاری برای استفاده از سایت و عناصر موجود در آن به شما داده می‌ شود.

اگر طراح یا شخص ثالث دیگری را برای طراحی و ایجاد سایت استخدام کرده‌اید، ممکن است حق چاپ را برای سایت شما داشته باشد، در غیر این صورت حق کپی رایت به او تعلق دارد.

در اصل مشتری فقط مجوز استفاده از سایت (به طور ضمنی یا غیر) را دریافت می‌کند. این بدان معناست که مشتری نمی‌تواند بدون رضایت طراح سایت هیچ تغییری در سایت ایجاد کند.

تأثیر کپی رایت در طراحی سایت

حقوق مالکیت کپی رایت

هدف اصلی قانون کپی رایت، حافظت از زمان، تلاشو خلاقیت خالق اثر می باشد. حقوق مالکیت کپی مه برای صاحب اثر لحاظ می شوند عبارت اند از:

  • تولید مجدد محتوا یا اثر
  • خلق اثرات و کارهای مشتق شده (کارهای دیگر بر مبنای کار اصلی)
  • توزیع نسخه های کار با فروش
  • اجاره یا انتقال مالکیت دیگر
  • انجام کار به صورت عمومی
  • نمایش محتوا به صورت عمومی

صاحب اثر حق انتخاب انتقال حقوق خود به فرد خود یا دیگران را دارد. از لحاظ قانونی انتقال حقوق فرد نیازی نیست از طریق اداره کپی رایت انجام شود. اما بهتر است اقدام به ثبت آن کنید. اگر نویسنده یا هنرمند در طول اشتغال خود برای یک شرکت اثری خلق کند، معمولا خالق آن اثر، مالک حق نسخه برداری نیست.

کپی رایت محتوا

کپی و بکارگیری از سایت های دیگر هرچند رایج و مرسوم است و خیلی از سایت از این موضوع برای سایت خود استفاده میکنند، این نکته باید در نظر بگیرند که این کار علاوه بر مسائل حقوقی باعث می شود رتبه بندی سایت شما نیسب به دیگر سایت ها پایین بیاید و بر بهینه سازی سایت تأثیر منفی خواهد داشت.

سورس کد HTML

برخی از طراحان سایت از سورس کدهای جاسازی شده در سایت های قبلی خود یا سایر سایت ها استفاده می کنند. استایل شیت و کدهای جاسازی شده در سایت ها جزء مسائل حقوقی شمرده می شود و از قانون کپی رایت تبعیت می کند.

اشتباهات سورس کد زمانی اتفاق می افتد که طراحان سایت، کارشان را به صورت سورس کد منتشر می کنند بخصوص کدهایی مانند GPled در اکثر تم های وردپرس.

کپی رایت طراحی سایت شامل چه مواردی است؟

هنگامی که فرم حق کپی خود را ارسال می‌ کنید، این کپی رایت فقط شامل مواردی میشود که عکس و یا هر رسانه گرافیکی در سایت خود دارید و  می خواهید حق کپی رایت داشته باشد، باید حتما آن رو وارد فرم خود کنید.

کپی رایت شامل چه مواردی نمی شود؟

کپی رایت طراحی وبسایت نمی‌ تواند شامل ایده‌ ها، رویه‌ ها یا روش‌های عملکرد باشد. یعنی این که شما می‌توانید برای طراحی وبسایت خود کپی رایت بگیرید، اما نمی‌توانید برای روشی که سایت را طراحی کرده اید کپی رایت بگیرید. فقط ظاهر فیزیکی یا محصولی که تولید شده می‌تواند مشمول حق کپی شود.

قوانین کپی رایت وب سایت همچنین حکم می‌ کند که شما نمی‌ توانید برای دامنه یا عنوان سایت خود کپی رایت بگیرید.

مقالات بیشتر: چگونه طراح وب سایت شویم

قوانین کپی رایت در سایت

  • حق یه کار خلاقانه از لحظه آفریدن آن اثر به طور خودکار وجود دارد.
  • کپی رایت حق انحصاری استفاده کننده، کپی، انتقال یا اصلاح محتوای اصلی را به دارنده میدهد.
  • نویسنده، هنرمند یا توسعه دهنده نیازی به انتشار یا ثبت اثر خودش ندارد.

شما ممکن است متن «همه حقوق محفوظ است» یا «حق چاپ» رو در پاورقی یه وب سایت مشاهده کنید. این متن‌ ها، اعلان حق نسخه برداری دیگران رااز تکثیر تصاویر، متن یا سایر عناصر خلاق در سایت منع می‌ کند. همچنین از کد منبع محافظت می‌ کند. این کار باعث نمیشود که یک طراح وب با استفاده از کد منبع اصلی خود، ظاهر سایت را دوباره ایجاد کند.

نحوه فعال کردن کپی رایت در طراحی سایت

  1. به پروتال سیستم حق چاپ الکترونیکی مراجعه نمائید.
  2. فرم کپی رایت را تکمیل کنید. آیکون هایی که باید تکمیل شود شامل:
  • عنوان کار (ایجاد عنوان مربوط به برند خود)
  • سالی که گذشت
  • تاریخ انتشار اول
  • نام نویسنده (ها) (شما/شرکت شما)
  • نام و آدرس شخصی که مدعی حق چاپ است
  • شرح کار ارسالی

می باشد.

پس از آن هزینه تشکیل پرونده را پرداخت نمائید و کار خود را ایمیل کنید.

انجام امور طراحی سایت با شرکت  کارنیل وب

شرکت طراحی سایت کارنیل وب با تلاش و کوشش و با استفاده از نیروهای مختصص و حرفه ای تمامی خدمات طراحی سایت، طراحی لوگو و بنر، طراحی گرافیکی، تیزر تبلیغاتی، ارتقاء سایت و رعایت اصولی کپی رایت را با بهترین کیفیت و کمترین قیمت در اختیار مشتریان خود قرار می دهد. شما می توانید برای ارتباط با کارشناسان کارنیل وب به صفحه تماس با ما مراجعه نمائید. با کارنیل وب یک فرصت شغلی ایده آل و حرفه ای را در جهت پیشرفت کار خود فراهم کنید.

مقالات آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.