موسیقی و عملکرد ذهن

تاثیر موسیقی بر عملکرد ذهن و راندمان کاری

جهت مشاوره با ما فرم زیر راپر کنید

نام خانوادگی *
نام خانوادگی
این فیلد را پر کنید
توضیحات
توضیحات
این فیلد را پر کنید
موبایل *
موبایل
این فیلد را پر کنید

در دنیایی که زمان زیادی را در محل کار سپری می‌کنیم و بخش عمده‌ کارها در مقابل کامپیوتر انجام می‌شود. از این رو موسیقی به عنوان روشی برای تحمل کارهای خسته‌ کننده به بخشی جدا‌نشدنی از زندگی روزمره‌ ما تبدیل شده‌ است. در این پست برای درک بهتر تاثیر موسیقی بر عملکرد ذهن و راندمان کاری موسیقی مورد بررسی قرار گرفته شده است.

موسیقی گوش کردن

لذت بخش شدن کارهای تکراری

تحقیقات نشان می‌دهد که اگر یک کار از پیش تعیین شده و تکراری باشد، موسیقی می‌تواند خیلی به انجام آن کمک کند. نتایج به دست آمده از این نظریه کاملا پشتیبانی می‌کند که بهره بردن از موسیقی در صنعت می‌تواند باعث تقویت منافع اقتصادی شود.

تحقیقات جدید این طور نشان می دهند که این خود آهنگ نیست که باعث افزایش ناگهانی عملکرد می‌شود، بلکه حال خوبی که گوش کردن به موزیک مورد علاقه‌ تان در شما ایجاد می‌کند دلیل بهبود عملکرد شما هنگام گوش دادن به موسیقی است.

موسیقی تنها راه گریز از محیط های پرصدا

کار کردن در یک محل کار پر سر و صدا، باعث کاهش عملکرد کارکنان می شود.
جالب است بدانید بر خلاف آنچه مدیران بعضی شرکت‌ها فکر می‌کنند، استفاده از هدفون آنقدرها هم باعث پرت شدن حواس نمی‌شود.
دکتر لزیوک یکی از افرادی است که در مورد نحوه تاثیر موسیقی بر عملکرد افراد در محل کار تحقیق می‌کند. در مطالعه ‌ای که او بر عملکرد متخصصان فناوری اطلاعات انجام داد، مشخص شد که افرادی که آهنگ گوش می دادند، کارشان را سریع ­تر انجام و ایده ­های بهتری ارائه می­ دادند؛ زیرا موسیقی آنها را سرحال می­ کرد.

صدای زمینه خلاقیت را بهبود می بخشد

محققان نشان داده‌اند که درجه‌‌ کمی از صدای محیط می‌تواند خلاقیت را به جریان بیندازد؛ اما این درجه مرز باریکی دارد. صدا‌های بلند تمرکز کردن را بسیار مشکل می‌ کنند. تحقیقی در سال ۲۰۱۵ نشان داد که وقتی به دنبال پوشش صوتی با استفاده از صدای پس‌ زمینه هستید. صداهای طبیعی مثل صدای امواج ساحل علاوه بر پوشش دادن صدای مزاحم می‌ توانند به بهبود تمرکز افراد نیز کمک کنند.

گوش دادن موسیقی

موسیقی با کلام تمرکز را کم می کند

برای کارهای فیزیکی یا کارهایی که به تمرکز زیادی نیاز ندارند، موسیقی با کلام اغلب مفید است؛ ولی موقع انجام کارهای دقیق باعث بر هم زدن تمرکز می‌ شود. تحقیقات نشان می‌ دهد که صحبت قابل فهم (صحبتی که به وضوح شنیده و درک شود) حالتی به وجود می‌آورد که باعث عدم تمرکز می‌ شود. مشکل اصلی یک دفتر کار شلوغ این است که مدام تمرکز خود را تغییر می‌ دهیم تا به حرف‌ های قابل شنیدن و قابل فهم دیگران گوش کنیم. در تحقیقی ۴۸ درصد از افراد مورد آزمایش صحبت‌ های قابل فهم را مهم‌ترین عامل حواس‌ پرتی‌ شان عنوان کردند.

بر اساس تحقیقات، هنگام کار کردن، تحقیق و پژوهش، گوش دادن به موسیقی بی کلام که باعث ایجاد تمرکز می شود. بعد از انجام کار هنگامی که مجدد به همان موسیقی گوش می دهیم، به طور ناخوداگاه به یاد آن موضوعی می افتیم که قبلا با این موسیقی بر روی آن کار کردیم. این روند به این معنی نیست که همیشه هنگام کار در حال گوش کردن به موزیک باشیم؛ زیرا در برخی شغل های حساس برخوردار بودن از صد درصد حس شنوایی لازم است.

در یک نتیجه گیری کلی می توان در نظر داشت که گوش دادن به موزیک هنگام کار کردن باعث بهبود راندمان کاری می شود. این در موارد کارهای عملی که نیاز کمتری به تمرکز دارد، بیشتر صدق می کند؛ اما استفاده از موسیقی های بی کلام و آرام با توجه به تیپ شخصیتی فرد باعث افزایش تمرکز در کارهای فکری هم می شود.

برای آشنایی با انواع سئو سایت با ما همراه باشید. برای اطلاعات حرفه ای و دقیق تر با کارنیل وب تماس بگیرید.

مقالات آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.