ایده پردازی

تکنیک های موثر در ایده پردازی

جهت مشاوره با ما فرم زیر راپر کنید

نام خانوادگی *
نام خانوادگی
این فیلد را پر کنید
توضیحات
توضیحات
این فیلد را پر کنید
موبایل *
موبایل
این فیلد را پر کنید

در کسب و کارهای مختلف و بیزینس ها، نکته ی حائز اهمیت پیشرفت، بهره وری و خلق ایده های ارزشمند است. برای ایده پردازی و بهبود وضعیت کسب و کار خود لازم است با روش ها و نکات اساسی در خلق ایده آشنا باشید. در ادامه به چند روش کابردی در ایده پردازی اشاره شده است.

افکار نویسی

این روش بسیار ساده است. از ایده پردازان بخواهید به جای اعلام نظراتشان، آنها را بنویسند. چند دقیقه‌ای برای این ایده پردازی در نظر بگیرید، سپس هر فرد نوشته‌هایش را به فرد دیگری بدهد. این شخص، نوشته را می‌‌خواند و خودش هم به آنها نکاتی اضافه می‌کند. دوباره بعد از چند دقیقه برگه‌ ها جابجا می‌شوند. بعد از مثلا 30 دقیقه‌، یک نفر برگه‌ ها را جمع می‌کند و در همان جلسه درباره‌ آنها بحث و گفتگو کنید.

رویاپردازی

رویاپردازی یکی از بهترین روش‌ها برای رسیدن به ایده‌های عالی است. خود کلمه‌ رویا پردازی اجازه می‌دهد، خیلی راحت و بازی­گوشانه فکر کنید. با این روش رابطه‌ ای عاطفی و احساسی بین فرد و مسئله برقرار می‌ شود که دستیابی به ایده ه­ای‌ فوق‌ العاده را راحت می‌ کند.

وقتی در زمینه‌ ایده­ پردازی از رویاپردازی حرف می‌ زنیم، منظور خیال‌بافی مفید و هدفمند در راستای یک هدف مشخص است. خیلی از مخترعان از همین رویا پردازی به ایده‌ های فوق العاده رسیده‌ اند.

پیشنهاد ویژه کارنیل وب: مشاهده نمونه طراحی سایت فروشگاهی

طراحی سایت حرفه ای

استوری بُرد ایده پردازی

شاید قبلا در مورد کاربرد این تکنیک در سینما شنیده باشید. نقش استوری بورد در ایده ­پردازی هم تفاوت چندانی با کاربرد آن در سینما ندارد. یعنی قرار است به کمک آن داستانی تصویری برای رسیدن به ایده‌ مطلوب را ایجاد کنید.

استوری ‌بوردها به افراد خلاق  این امکان را می‌ دهند تا اطلاعاتی را که در طول تحقیق کسب کرده اند به دیگران ارائه دهند. برای استفاده از این تکنیک باید مراحل و اطلاعات مختلف مربوط به هر ایده را روی برگه‌ ها یا کارت‌ های جداگانه‌ ای نمایش دهید. سپس آنها را روی تخته،‌ پنل یا هر سطح دیگری که می‌‌ پسندید در کنار هم قرار دهید.

تصویر سازی

یکی از بهترین تکنیک‌­ ها برای اینکه ذهن بتواند بین ایده ­ها و نکات ارتباط برقرار کند، استفاده از متحرک ­های تصویری است. این محرک­ ها باعث می‌ شوند احساسات، عواطف و غرایز شخص که در طوفان فکری و در مواجهه با چالش­ های ابتکاری خیلی به کار می‌ آیند، بیدار شوند. در حین نگاه به تصویر،‌ ضمیر ناخودآگاه شما کماکان به مسئله‌ اصلی فکر می‌ کند. به این ترتیب‌ از طریق کشف و شهود، ناگهان راه‌ حل‌های زیاد و متنوعی به ذهنتان می‌ رسد که باید به سرعت آنها را یادداشت کنید.

نقشه‌ ذهنی در ایده پردازی

این تکنیک اولین بار توسط محققی بریتانیایی به نام تونی بوزان گفته شد که در کتابی به عنوان «از کله‌ات.استفاده کن» که در سال ۱۹۷۲ منتشر شده است. نقشه ذهنی، تکنیکی، گرافیکی است که برای ترسیمِ ارتباط موجود میان قسمت­ های مختلف اطلاعات جمع آوری شده یا ایده ­ها به کار می‌رود. در این تکنیک از ایده پردازی، هر ایده روی کاغذ نوشته شده و بعد با خط یا منحنی به ایده یا داده‌ قبل یا بعد از خودش متصل می‌ شود.

به این ترتیب شبکه‌ ای از روابط به وجود می‌ آید. برای تهیه‌ نقشه‌‌ ذهنی، اول باید عبارت یا کلمه‌ ای را در وسط صفحه بنویسید. سپس باید هر چیزی که در رابطه با آن کلمه یا عبارت به ذهنتان می‌ رسد در گوشه و کنار همان صفحه، بدون هیچ ترتیب مشخصی یادداشت کنیذ. در آخر هم باید سعی کنیم ارتباط میان تمام آن عبارات و کلمات را با هم بیابیم.

تهیه لیست ایده پردازی

تهیه لیست، یک روش کاملا تحلیلی در ایده پردازی است که در آن با شناسایی نقاط قوت،‌ خصوصیت ­های مختلف محصول یا خدمت ارائه شده را فهرست می‌ کنید. مثلا برای اینکه بفهمید چطور می‌توان یک محصول را ارتقا دهید،‌ قطعات آن را از هم جدا می‌کنید. سپس ویژگی­ های فیزیکی هر قطعه را یادداشت می‌کنید و تمام کارکردهای هر قطعه را بررسی می‌کنید. در نهایت مشاهده می کنید تغییر در هر یک از آنها چه تأثیر مثبت یا منفی در عملکرد محصول دارد.

تکنیک اسکمپر SCAMPER

اسکمپر روشی برای ایده­ پردازی است که توسط باب اِبری (Bob Eberie) طراحی شده و قدرت اراده را در ایده پردازی بهعنوان نیروی اصلی در نظر می‌گیرد. در واقع این روش،‌ چک لیست شناخته شده‌ را شامل می‌ شود که به شخص کمک می‌ کند ایده­ هایش را برای افزایش کارایی محصولات موجود یا نوآوری یک محصول جدید ثبت کند.

  • حرف S که از كلمه‌ substitution به معني جانشين‌سازي گرفته شده است.
  • C combine به معنی تركيب كردن آمده است.
  • A که از adapt به معنی سازگاري و تعديل كردن می‌ آید.
  • M که به كلمه‌ magnify به معنی بزرگ­سازی اشاره دارد.
  • P كلمه‌ put to other uses به معنی استفاده در ساير موارد وام گرفته شده است.
  • E که از كلمه‌ elimination به معني حذف كردن گرفته شده است.
  • R که از كلمه‌ reverse به معنی معكوس‌سازی می‌ آید.

ایده پردازی  با کارنیل وب

برای ثبت ایده های خود و استفاده از آن می توانید یک وب سایت حرفه ای راه اندازی کنید و از طریق آن ایده های خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

کارنیل وب به عنوان بهترین شرکت طراحی سایت در زمینه طراحی سایت و تولید محتوای اختصاصی و انحصاری می تواند به شما کمک کند تا ایدهای خود را به واقعیت تبدیل کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه طراحی سایت کارنیل وب می توانید با شماره تلفن 02186045412 تماس حاصل فرمایید.

مقالات آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.