بلاک چین - کارنیل وب

بلاک چین چیست؟

جهت مشاوره با ما فرم زیر راپر کنید

نام خانوادگی *
نام خانوادگی
این فیلد را پر کنید
توضیحات
توضیحات
این فیلد را پر کنید
موبایل *
موبایل
این فیلد را پر کنید

بلاک چین چیست؟

بلاک چین، بلاک و HASH ،دقیقا چی هستند؟ و چطور کار می‌کنند؟ اگر واژه‌ی بلاک چین را در اینترنت جستجو نمایید تقریباً به اطلاعات گُنگی دست پیدا میکنید، و اکثراً در مورد بحث تریدنگ آن صحبت میکنند.

قطعاً اگر شخصی باشید که بخواهید وارد این مارکت شوید، باید بدانید که چه چیزی را میخرید، تئوری پشت پرده ارز دیجیتال ( رمز ارز ) چیست.

در این مقاله قرار است درک کلی از شبکه‌ی بلاک چین بدست بیارید، و اینکه چی است، چی کاربردی دارد، نحوه استخراج بیت کوین و حتی نقش بلاک چین در ارز دیجیتال، کاملاً در این مقاله سعی شده که به ساده‌ترین زبان ممکن مطالب ارایه بشه، در ادامه با مفاهیم بنیادی و پایه رمز ارز یا کریپتو آشنا خواهید شد.

خلاصه ای از بلاک چین

بلاک چین در سال 1991 توسط گروهی از پژوهش گران ارایه شد، به زبان ساده بلاک چین یعنی ثبت و ذخیره اطلاعات و گزارش هاست، اما تفاوتی که با بقیه سیستم های ثبت گزارش دارد این است که تمامی کاربران میتوانند دسترسی مستقیم به تمام اطلاعات داشته باشند.

واژه‌ی بلاک چین از دو واژه Block و Chain تشکیل شده که به معنی زنجیره‌ی متصل از بلوک های است که در داخل آن بلوک اطلاعت ذخیره شده.

اگر بخواهیم بلاک چین را خیلی ساده توضیح بدیم، بلاک چین یک نوع سیستم ثبت اطلاعات و گزارش هاست. گزارش ها شامل، تراکنش های بانکی، قرار داد های بین شرکت ها، ثبت نمرات و همه چیز را میتوانیم در سیستم بلاک چین بگذرایم.

طرز کار بلاک چین

فرض کنیم یک شرکتی و یا یک گروهی تمام اطلاعات و تراکنش های مالی خود را کُد نگاری میکننند و ثبت سیستم بلاک چین میکنند، این مزیت را دارد که هیچ کس نمیتواند به آنها دسترسی داشته باشد، غیر قابل تعقیب و دارای امنیت خیلی بالای است.

پیشنهاد میکنم مقاله طراحی ویب سایت را مطالعه نمایید.

طرز کار بلاک چین

بیت کوین و ارز های دیجیتال چه ارتباطی با بلاک چین دارند؟

بلاک چین اولین بار با پیدایش بیت کوین به وجود آمد، در مورد استخراج بیت کوین در مقاله قبلی توضیح داده شده، مثالی که حالا میزنم شما کاملاً متوجه میشوید که ارتباط بلاک چین با رمز ارز های دیجیتال چی است؟

فرض کینم شخصی میآید تمام گزارش های مالی خود را داخل سیستم بلاک چین ثبت میکند، و بلاک چین این اطلااعات را کُد گذاری میکند، و ارز دیجیتال به وجود میآید، تمام مسائل و موضوعات ارز دیجیتال همین است که تمام گزارشات مالی بصورت الگوریتم خاصی کُد گزاری شده بعد به آن ارز و به آن دارای ارز دیجیتال میگویند .

برای درک بهتر بلاک چین میخواهم یک مثالی از تراکنش بلاک چین بزنم که به خوبی متوجه شوید، چون اگر این قسمت را کامل و دقیق متوجه شوید، مفهوم بلاک چین برایتان آسان شده، دیگر برایتان کاری نخواهد داشت، و میتوانید برای هر کسی به راحتی توضیح بدید.

مثال: فرض کینم شخصی $100 برای دوستش میخواهد بفرستد، و این $100 که حالا داخل حسابش است از درآمدش کسب شده اش است.

خوب حالا کُل اطلاعات زمان واریز، و اینکه چه شخصی برایش این مبلغ را فرستاده این اطلاعات ثبت شده است، و ما کل این اطلاعات را برایش دیتا (Data) میگیم، حالا آن $100 دلاری که در حساب شخص است، فرض کنیم از طریق فروش کتاب بدست آمده، و یک خانمی بابت خرید کتاب این مبلغ را برایش واریز نموده، و این واریزی را (Previous hash) میگیم، و هر بلاکی از سه بخش تشکیل شده (Data – Previous hash – HASH)، دیتا و پریویوس هش را توضیح دادیم.

هش را میتوان گفت که اثر انگشت برای هر تراکنشی محسوب میشه ، حالا ما اولین بلاک مان را ساختیم، همین زنجیره به همین صورت تکرار میشود، کُل زنجیره بلاک چین به همین صورت عمل میکند.

تکنولوژی بلاک چین یک شبکه‌ی غیر متمرکز است که نوعی سیستم ذخیره‌ی اطلاعات محسوب میشود و به جای متمرکز بودن اطلاعاتش در یک مکان، اطلاعات در سیستم‌های گرداننده‌های این شبکه یا همان استخراج کننده‌ها در سراسر دنیا ثبت شده و تمام این استخراج کننده‌ها یک نسخه‌ی مشابه از آن اطلاعات را دارند.

می‌توان به بلاک چین به چشم یک دفتر حسابرسی یا وسیله‌ی برای نگهداری اطلاعات نگاه کرد که از آن هزاران نسخه‌ی مشابه در دنیا وجود دارد.

پس اگر به هر دلیلی اطلاعات دفتر حسابرسی شما پاک یا گُم شود جای نگرانی وجود ندارد چون کافیست دفتر حسابرسی شخص دیگری را بگیرید و آن را برای خودتان کپی کنید.

حالا سیستم‌های گرداننده‌ی شبکه‌ی غیر متمرکز که همان استخراج کننده‌ها هستند اطلاعات مبادلات را به شکل HASH که کدهای رمزنگاری شده 64 کاراکتری هستند ثبت می‌کنند.

شما تصور کنید که با چرخ گوشت می‌خواهید گوشت چرخ کنید، گوشتی که بعد از چرخ شدن به دست میآید را هیچ وقت نمی‌توانیم به شکل قبلی برگردونیم. دقیقا HASH ها هم همینطور، و بعد از رمزگذاری، امکان رمز گشایی و برگردوندن اونها به شکل قبلی وجود ندارد.

بلاک چین ها از الگوریتم‌های مختلفی برای رمزنگاری حش HASH ها استفاده می‌کنند که برایشان تابع HASH (حش) گفته میشود، برای مثال بیت کوین از الگوریتم (SHA-256) ولی ایتریوم از الگوریتم کچک (CECCAK-256) استفاده می‌کند.

در این زمینه سایت های دیمو یا همان شبیه ساز زیادی وجود دارد، اگر تمایل داشتید میتوانید برای درک بهتر بلاکچین از ویب سایت های شبیه ساز استفاده کنید.

پیشنهاد میکنم مقاله چرا استفاده از SSL مهم است؟ را مطاله نمایید.

بلاک چیست؟

برای اینکه ثبت کننده‌ی بلاک چین به صورت تصادفی انتخاب شود وقتی سیستم استخراج کننده، تلاش می‌کند که یک بلاک را ثبت کند باید یک حش HASH تعریف شده توسط شبکه را حدس بزند، این نحوه‌ی انتخاب ثبت کننده‌ی بلاک امنیت شبکه را بسیار بالا می‌برد.

میلیون‌ها سیستم استخراج کننده در دنیا در حال تلاش هستند که آخرین بلاک را اونها ثبت کنند، چون برایشان این کار مقداری سکه استخراج می‌کند، این عمل باعث میشود سیستم‌هایی که قدرت پردازش اطلاعات بالایی دارند بتوانند تعداد بارهای بیشتری حدس بزنند و شانس بیشتری برای پیدا کردن آن حش HASH مورد نظر داشته باشند.

به دلیل اینکه در بلاک چین، اطلاعات رمزگذاری شده هستند، و ثبت کننده‌ی این نوع سیستم ذخیره‌ی اطلاعات، نمی تواند در روند ثبت هیچ دخالتی داشته باشد و آن را تغییر دهد، همین طور ایجاد یک نسخه از بلاک‌های ثبت شده و ذخیره‌ی آن بر روی تک تک سیستم‌های این شبکه امنیت و دقت ذخیره اطلاعات این تکنولوژی را بسیاربالا میبرد.

بلاک چین

هش HASH چیست؟

تعریف لغوی هش: هش یک رشته‌ی متنی است که از یک الگوریتم خاص ریاضی پیروی میکند.

میزان قدرت کامپیوتری یک سیستم مایننگ با هش ریت HASHRATE محاسبه میشود، که مقدار توانایی حدس هش HASH در ثانیه است.

بانک‌های که برای ثبت نهایی مورد تایید قرار گرفتند از طرف شبکه 6 تا اطلاعات مهم باید داشته باشن، INDEX این دکس، اولین چیزی هست که یک بلاک باید داشته باشد که جای اون بلاک را در زنجیره‌ی بلاک چین مشخص می‌کند.

برای مثال اولین بلاکی که در یک بلاک چین شکل می‌گیرد GENESIS BLOCK نامیده میشود،که INDEX صفر داره و بلاک بعدی ایندکس INDEX یک، بعدی ایندکس INDEX دو، و همینطور ادامه پیدا میکند.

دوم، تایم استم TIME STAM که نشان دهنده‌ی زمان شکل گرفتن آن بلاک است.

سوم، هش HASH همان بلاک که مثل اثر انگشت برای آن بلاک منحصر به فرد است.

چهارم، اطلاعات حش HASH بلاک ثبت شده‌ی قبلی که همین تکنیک باعث شکل گرفتن زنجیره بلاک چین میشود.

پنجم، تعداد بارهایی هست که سیستم استخراج کننده تلاش برای ثبت آن بلاک کرده است.

و ششم، هش ‌ HASH های دسته بندی شده که قرار است در این بلاک ثبت شود.

پیشنهاد میکنم مقاله آژآنس مهاجرت را مطالعه نمایید.

هش HASH چیست؟

امنیت بلاک چین

مهم ترین بخش این مقاله امنیت بلاک چین است که بلاک چین را از بقیه سیستم ها متمایز ساخته است.

برای جلو گیری از هک و تغییر اطلاعات، کُل سیستم بلاک چین کاملاً دیسنترالایز (Decentralize) ، یا غیر متمرکز است.

برای مثال فرض کنیم که یک فردی در چین، یک فردی در اروپا، یک فردی در آمریکا و یک فردی در ایران حضور دارند و اگر کسی بخواهد کُد سیستمی را دست کاری یا عوض بکند، باید دسترسی خیلی سریع به این چهار فرد داشته باشد، که همچین چیزی برای فعلاً امکان پذیر نیست.

بلاک چین از سیستم {(p2p)network peer – to – peer} برای این کار استفاده کرده، که واقعاً فوق العاده امنیت بلاک چین را بالا برده است، و همین باعث شده است که سیستم بلاک چین طرف داران زیادی داشته باشد، و همه بخواهند از آن استفاده کنند.

تشکر از اینکه تا پایان این مقاله را مطالعه فرمودید، هدف کارنیل وب ساخت محتوای با کیفیت است، تا کمک کند شما هم در کسب و کار خود رُشد داشته باشید، قرار است کلی مطالب در مورد بازرا های مالی، کسب و کار آنلاین، و خیلی از فرصت های شغلی نوین را در اینجا معرفی کنیم، پس با کارنیل وب همراه باشید.

امنیت بلاک چین

ارائه خدمات تخصصی در شرکت کارنیل وب

شرکت طراحی سایت و سئو کارنیل وب در زمینه های مختلف تبلیغات کسب و کار به صورت آنلاین خدمت شما خدمات تخصصی ارائه می دهد که می توانید در جهت نیازسنجی و مشخص کردن هدفتان با مشاوران کارنیل وب در ارتباط باشد.

همچنین می توانید در جهت طراحی سایت در زمینه های فعالیت مختلف ، سئو تخصصی با تیم تخصصی کارنیل وب در ارتباط باشید در تمامی مراحل همراه شما هستیم.

مقالات آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.