مراحل ثبت شرکت کارنیل وب

مراحل ثبت شرکت

جهت مشاوره با ما فرم زیر راپر کنید

نام خانوادگی *
نام خانوادگی
این فیلد را پر کنید
توضیحات
توضیحات
این فیلد را پر کنید
موبایل *
موبایل
این فیلد را پر کنید

مراحل ثبت شرکت همانند دیگر فعالیت‌های دارای پیچیدگی‌ها است. به همین سبب باید به طریق کاملا اصولی و حرفه ای انجام گیرد تا در آینده شرکت با مشکلات حقوقی و قانونی مواجه نشود.

فعالیت‌های گروهی یکی از روش‌های منطقی موفق پذیرفته شده در دنیا است. معمولاً ماهیت و عصاره این نوع از فعالیت‌ها به شکل تجاری است که موضوعات وسیعی را در برمی‌گیرد. استفاده از قالب شرکت برای فعالیت‌های گروهی علاوه بر رسمیت بخشیدن و امکان‌پذیر بودن این نوع از فعالیت‌ها به‌صورت گروهی، مزایای بسیار دیگری را نیز در اختیار شما قرارمی دهد.

ازجمله از این مزایا بهره‌مندی از مزایای قانونی آن است که برای بهره‌مندی از این تسهیلات نیازمند آن است که طبق قانون تجارت شرکت به ثبت برسد.

انواع شرکت‌ها

شرکت‌ها به‌طورکلی در دو نوع تجاری و مدنی تقسیم‌بندی می‌شوند:

الف) تجاری

برای داشتن فعالیت تجاری نیاز به ثبت شرکت در یکی از قالب‌های مشخص شده از سوی قانون تجارت است که به‌ طور کلی این شرکت‌های تجاری را به هفت نوع تقسیم‌بندی کرده است که برای هر یک از انواع ذکر شده حیطه مسئولیت متفاوتی جود دارد، این هفت نوع عبارت‌ است از:

  1. شرکت سهامی
  2. شرکت با مسئولیت محدود
  3. شرکت تضامنی
  4. شرکت مختلط غیر سهامی
  5. شرکت مختلط سهامی
  6. شرکت نسبی
  7. شرکت تعاونی تولید و مصرف

ب) شرکت‌های مدنی

در این نوع شرکت‌ها از اجتماع مالکان متعددی تشکیل می‌شود که از مجموع سهم‌الشرکه‌ نقدی و غیرنقدی افراد حقیقی و حقوقی ایجاد می‌گردد.

در این نوع شرکت‌ها مالکیت سرمایه به شخصیت حقوقی شرکت انتقال نمی‌گردد، بلکه هر شخص خود مالک سرمایه‌اش بوده و تنها فعالیت‌ها به شکل گروهی اداره می‌شود.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله آیا ثبت شرکت 3 روزه انجام می شود؟ پیشنهاد می شود.

مراحل ثبت شرکت
  •   شرکت با مسئولیت محدود

در این نوع شرکت با حداقل دو شریک قابلیت ثبت را دارد. اغلب شرکت‌های بازرگانی با مسئولیت محدود ثبت می‌گردند. برای شرکت‌های با مسئولیت محدود حداقل سرمایه موردنیاز یک میلیون ریال می‌باشد.

مدت مسئولیت در این نوع شرکت برای هیئت‌مدیره نامحدود می‌باشد. مگر اینکه در اساسنامه به شکلی دیگری عنوان شده باشد. مسئولیت و ضمانت شرکا در این نوع از شرکت‌ها با مسئولیت محدود است و تا سقف میزان سرمایه شخص می‌باشد. در کشورهای دیگر اغلب برای فعالیت‌های بازرگانی از شرکت با مسئولیت محدود (LTD) استفاده می‌کنند.

  •  شرکت سهامی خاص

نوع دیگری از شرکت‌های تجاری که برای ثبت به حداقل تعداد اعضا 3 نفر نیاز دارد.  حداقل سرمایه موردنیاز برای ثبت این نوع شرکت به میزان یک میلیون ریال است. همچنین وجود 2 بازرس در شرکت سهامی خاص الزامی می‌باشد. ضمناً وجود 3  سِمَت مدیرعامل، رئیس هیئت‌مدیره و نائب رئیس در شرکت سهامی خاص اجباری است.

شرکت‌های عمرانی، شهرداری‌ها و شرکت‌هایی که در مزاید ها و مناقصه‌ها شرکت دارند. عمدتا ثبت شرکت سهامی خاص را انتخاب می‌کنند.

در شرکت سهامی خاص اعتبار هیئت‌مدیره، دو سال شمسی و بازرسین یک سال مالیاتی می‌باشد؛ چنانچه انقضا یابد باید تمدید و یا تغییر کنند. (به طور کل حداقل 3 عضو و 2 بازرس در ثبت شرکت سهامی خاص موردنیاز است).

  •  شرکت دانش بنیان

در شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توان از طریق فروش فناوری (خدمات) به درآمد و سود رسید. عموماً این نوع از شرکت‌ها از سهامی خاص بهره می‌برند. در شرکت‌های دانش‌بنیان حداقل دو نفر از اعضای هیئت‌مدیره باید مدرک کارشناسی ارشد به بالاداشته باشند.  یا اختراعی ثبت شده و یا عضو هیئت‌علمی دانشگاه باشند.

شرکت‌های دانش‌ بنیان تا 15 سال از عوارض و گمرک، پرداخت مالیات معاف است. هدف این نوع شرکت جذب و تبدیل ایده‌ها به محصول، تجاری‌سازی تحقیقات می‌باشد.

  •  شرکت تضامنی

تحت نام مخصوصی برای انجام امور تجاری با مسئولیت تضامنی بین دو یا چند نفر ایجاد می‌گردد. در این نوع از شرکت‌ها اگر دارایی شرکت برای تعهدات شرکت کافی نباشد؛ هریک از شرکا به‌تنهایی مسئول تمام تعهدات شرکت می‌باشد.

  • شرکت مختلط غیر سهامی

این نوع شرکت برای انجام فعالیت‌های تجاری تحت نام به‌خصوصی بین یک یا چند نفر شریک به‌صورت ضامن و یک یا چند نفر با مسئولیت محدود بدون انتشار سهام تشکیل می‌شود.

  • شرکت مختلط سهامی

این نوع شرکت که تحت نام بخصوصی بین یک عده شرکای سهامی و یک یا چند نفر شریک ضامن تشکیل می‌گردد.

  • شرکت نسبی

در این نوع شرکت که برای انجام امور تجاری تحت نام مخصوصی بین دو یا چند نفر تشکیل می‌شود. همچنین مسئولیت هریک از شرکا به میزان سرمایه‌ی آنها در شرکت است.

  • شرکت تعاونی تولید و مصرف

در این نوع شرکت که با هدف هفت‌گانه‌ مندرج در قانون بخش تعاونی و با قید واژه‌ تعاونی شکل می‌گیرد. لازم به ذکر است تشکیل آن با حداقل 7 نفر که تابعیت ایرانی دارند، شکل می‌شود.

مراحل ثبت شرکت‌ها هم به‌ مانند دیگر فعالیت‌های دارای پیچیدگی‌ها و دشواری‌های خود را دارد به همین سبب می‌توانید برای آگاهی بیشتر و دقیق‌تر مراحل ثبت شرکت از طریق مشاوره تلفنی با کارنیل وب تماس حاصل فرمایید.

ثبت شرکت با کارنیل وب

هزینه‌ مراحل ثبت شرکت

هزینه‌های ثبت یک شرکت (هزینه‌های قانونی، هزینه تمبرهای ثبتی یا مالیاتی) به نسبت شرکتی که می‌خواهید آن را ثبت کنید، متفاوت است؛ زیرا با توجه‌ به نوع شرکتی که قصد ثبت آن را دارید، هزینه ثبت آنها با یکدیگر متفاوت خواهد بود.

انتخاب نام شرکت

انتخاب نام شرکت نیز شرایط و ترفندهای خاص خود را دارد، چون نام شرکت باید توسط اداره ثبت شرکت‌ها تأیید شود، اداره ثبت شرکت‌ها نام درخواستی را با دیگر شرکت‌های ثبت شده بررسی کرده تا از تکرار نام مشابه پرهیز شود.

روند ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها

تعیین نام شرکت‌ها، فقط در تهران صورت می‌پذیرد و ثبت شرکت در سایر شهرها نیز برای تعیین نام به تهران معرفی می‌شوند. در صورت کامل بودن مدارک، کارشناس اداره‌ ثبت شرکت‌ها اقدام به پیش‌نویس آگهی ثبت نموده و آن را به متقاضیان ثبت یا یکی از شرکا یا وکیل رسمی شرکت ارائه می‌دهند.

برای تعیین هزینه درج آگهی باید به «نمایندگی روابط‌ عمومی» مراجعه و در صورت لزوم برای کسب مجوز از مرجعی خاص به آن اقدام می‌ورزد. در ادامه متقاضی باید مبلغی را برای حق‌ الثبت و حق نشر آگهی به  حساب تعیین‌شده، واریز کند و فیش واریزی را به واحد حسابداری تحویل دهد.

واحد حسابداری در ذیل برگه تقاضانامه درج و مدارک را به «واحد ثبت تأسیس و تغییرات» اداره‌ ثبت شرکت‌ها تحویل می‌دهد تا  شرکت ثبت شود. همچنین امضایی مبنی بر «برابر بودن ثبت با سند» از شرکا یا وکیل رسمی شرکت، اخذ می‌گردد.

سپس دو نسخه آگهی به امضای رئیس اداره رسیده و یک نسخه از تمامی مدارک در پرونده‌ شرکت، ضبط می شود. سپس نسخه‌ دوم  برای نگهداری در شرکت به متقاضی داده می‌شود که این سند «سند ثبت شرکت» است.

در پایان، متقاضی باید یک نسخه از آگهی را به «واحد روابط‌ عمومی» مستقر در اداره‌ کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی و نسخه‌ دیگر را به دفتر یک روزنامه‌ رسمی ارائه دهد.

موارد مهم در ثبت شرکت

1- اظهارنامه‌ ثبت شرکت از اوراق بهادار است که از اداره‌ ثبت شرکت‌ها تهیه می‌شود. برای دریافت اظهارنامه‌ ذکر شده باید تقاضانامه‌ای مبنی بر قصد تأسیس شرکت، تنظیم گردد.

2- شرکت‌نامه‌ باید به‌صورت رسمی باشد که حاوی اطلاعات مذکور در فرم تقاضانامه است. به‌موجب ماده‌ 5 قانون طرح اصلاحی آیین‌نامه‌ ثبت شرکت‌ها مصوب شهریور ماه 1340، اداره‌ ثبت شرکت‌ها در تهران و دوایر ثبت شرکت‌ها در شهرستان‌ها، در ثبت شرکت‌نامه، قائم‌مقام دفترخانه‌های اسناد رسمی هستند و به همین دلیل برای تنظیم شرکت‌نامه‌ رسمی، نیاز به مراجعه به دفترخانه‌ اسناد رسمی نیست.

3- در صورت‌جلسه‌ نکات لازم به ذکر زمان تشکیل جلسه، تصریح به اینکه اساسنامه، اظهارنامه و شرکت‌نامه به تصویب و امضای کلیه‌ شرکای شرکت رسیده و غیره است. در اساسنامه باید تعیین اعضای هیئت‌ مدیره و مدت مدیریت آنها، تعیین دارندگان حق امضای اسناد تعهدآور شرکت، تصریح به اینکه اعضای مدیر با امضای صورت‌جلسه‌ مذکور، قبول سمت شوند.

همچنین در صورتجلسه تصریح به مبلغ سرمایه‌ شرکت و پرداخت آن از طرف تمام شرکا و تحویل آن توسط مدیرعامل و اقرار مدیرعامل به وصول سرمایه‌ شرکت، تعیین شخصی برای انجام کارهای لازم برای ثبت شرکت لازم است.

ثبت شرکت با کارنیل وب

با توجه به اهمیت ثبت شرکت در خارج از کشور، باید تمام شرایط و قوانین لازم مربوط به آن کشور را مد نظر بگیرید. برای این کار می توانید از افراد متخصصی کمک بگیرید و تمام جوانب از جمله هزینه، نوع اقامت، سرمایه و غیره را بررسی کنید.

استفاده از کارشناسان خبره در حیطه ثبت شرکت باعث می شود تا با مشکلات آتی روبه رو نشوید و بتوانید به آسانی سرمایه خود را در کشور مورد نظر خود مصرف کنید.

شرکت کارنیل وب، با سابقه چندین ساله هر گونه خدمات ثبت شرکت در مناطق آزاد، ثبت برند و لوگو، اخذ کد اقتصادی، اخذ صلاحیت پیمانکاری، اخذ پروانه کسب و غیره را به صورت قانونی و در کوتاه ترین زمان انجام می دهد.

مقالات آموزشی

3 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.